|
Czy można zatrzymać czas?
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1971 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Spotkanie z poezją Jerzego Plutowicza - bielszczanina. Jest to próba realizowania edukacji regionalnej na lekcji języka polskiego w gimnazjum - konspekt lekcji dla klasy I gimnazjum. Temat: Czy można zatrzymać czas? Spotkanie z poezją Jerzego Plutowicza.
Cele operacyjne:
- uczeń potrafi dyskutować o symbolice domu
- uczeń czyta ze zrozumieniem poezję Jerzego Plutowicza
- uczeń potrafi skomentować przeczytany fragment tekstu i dostosować do obecnej rzeczywistości
- uczeń zwraca uwagę na poetyckość języka
- uczeń odnosi przedstawione zjawiska do sytuacji z własnego życia
- uczeń zna zasady pracy w grupie i przestrzega ich
Metoda i technika:
- praca z tekstem, dyskusja,
Formy pracy:
Pomoce dydaktyczne:
- słownik języka polskiego, słownik frazeologiczny języka polskiego, księga przysłów, arkusze papieru, flamastry.
Przebieg lekcji:
- Część wstępna.
- rozmowa na temat symboliki domu
- podział klasy na trzy grupy, każda z nich otrzymuje arkusz papieru z napisanym wyrazem dom i uzupełnia go pojęciami, które się z nim kojarzą, np. bezpieczeństwo, trwałość, schronienie, gniazdo rodzinne, ojczyzna, nasze miasto, rodzice...
- wywieszamy na tablice arkusze i szukamy pojęć, które się powtarzają
- zakreślamy nazwę naszego miasta Bielsk Podlaski
- Część zasadnicza.
- uczniowie otrzymują w grupach wiersze Jerzego Plutowicza: Z bioografii, Bielsk Podlaski, W Bielsku, Młodość, W lesie pilickim, Przysięga.
- wypisują na otrzymanych kartkach charakterystyczne elementy naszego miasta ujęte w poezji
- konsultacja zebranych wiadomości Bielsk Podlaski w pamięci poety, to:
- plac targowy
- martwa woda w stawie
- cień góry zamkowej
- śmierdząca ulica Kryniczna
- most żelazny
- biała rzeka
- koński targ
- ratusz w Bielsku
- pociąg – torpeda w stronę Hajnówki ...
- uczniowie komentują zebrane informacje, ustosunkowują się do opisanej rzeczywistości, odnoszą opisane sytuacje do własnego życia (ich wizja Bielska Podlaskiego, co dostrzegają w tym mieście, jakie elementy tego miasta tkwią w ich pamięci...)
- jeden z uczniów lub nauczyciel podsumowuje dyskusję: Obraz Bielska Podlaskiego w poezji J. Plutowicza nie jest naszym obrazym. Czas zmienił postrzeganie tego miasta, co innego tkwi w naszej pamięci.
- Praca domowa.
- Scharakteryzuj krótko bohatera wierszy Jerzego Plutowicza.
opracowała mgr Iwona Kołos nauczyciel języka polskiego |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|